Sažetak | Državni proračun je temeljni financijski instrument države i zakonski akt kojim se procjenjuju prihodi i primici te utvrđuju rashodi i izdaci države za jednu godinu, u skladu sa zakonom. Služi za alokaciju javnih dobara građanima, za preraspodjelu bogatstva i za ostvarenje stabilizacijskih ciljeva. Donosi se u skladu s načelima javnosti, proračunskog jedinstva, potpunosti i univerzalnosti, proračunske ravnoteže, prethodnog odobrenja, periodičnosti, proračunske specifikacije i transparentnosti. Sastoji se od općeg i posebnog dijela. Opći dio proračuna čini račun prihoda i rashoda i račun financiranja, a posebni dio proračuna sastoji se od plana rashoda i izdataka proračunskih korisnika.
Osnovne faze proračunskog procesa su priprema prijedloga proračuna, predlaganje i odobrenje proračuna u parlamentu te izvršenje (provedba, nadzor i kontrola) proračuna. Za svaku od tih faza karakteristično je da bitnu ulogu imaju različite institucije koje određuju prioritete, ciljeve i smjernice.
Ključni su sudionici proračunskog procesa Sabor, Vlada, MF, korisnici državnog proračuna, porezni obveznici i Državni ured za reviziju (državno tijelo zaduženo za nadzor nad izvršenjem proračuna), od kojih svaki ima jasno definiran opseg prava i obveza. Diplomski rad, kroz teoretski dio rada i kroz analitički dio rada, prikazuje proračun Republike Hrvatske. Cilj rada je kroz teorijski okvir objasniti osnovne pojmove, odnosno teorijski odrediti definicijski okvir, značajke i obilježja proračuna, proračunskog procesa, nakon čega je cilj kroz analitički dio rada analizirati proračunske prihode i rashode Republike Hrvatske u periodu od 2013. do 2015. godine. |
Sažetak (engleski) | The state budget is the underlying financial instrument of the state and the legal act for estimating revenues and receipts and determining expenditures and expenditures of the state for one year, in accordance with the law. It serves to allocate public goods to citizens, to redistribute wealth and to achieve stabilization goals. It is made in accordance with the principles of publicity, budget unity, completeness and universality, budget balance, prior approval, periodicity, budget specification and transparency. It consists of a general and a special part. The general part of the budget consists of the revenue and expenditure account and the financing account, and a separate part of the budget consists of a plan of expenditures and expenditures of budget users.
The basic phases of the budget process are the preparation of budget proposals, budget proposal and approval in the parliament and execution (implementation, monitoring and control) of the budget. For each of these phases, it is characteristic that different institutions have a crucial role to play in setting priorities, goals and guidelines.
Key participants in the budget process are the Parliament, the Government, the MoF, the state budget beneficiaries, the taxpayers and the State Audit Office (the state budget oversight body), each of which has a clearly defined scope of rights and obligations.
Graduate work, through the theoretical part of the work and through the analytical part of the work, presents the budget of the Republic of Croatia. The aim of the paper is to explain the theoretical framework, theoretical definition of the definition framework, features and characteristics of the budget, the budget process, and through this the analytical part of the work to analyze the budgetary revenues and expenditures of the Republic of Croatia in the period from 2013 to 2015. |