Naslov Upravljanje mletačkim fortifikacijkim spomenicima u Hrvatskoj : Stručni završni rad
Naslov (engleski) Management of Venetian fortification monuments in Croatia
Autor Vili Hadžić
Mentor Lana Domšić (mentor)
Član povjerenstva Ines Jemrić Ostojić (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Veleučilište s pravom javnosti Baltazar Zaprešić (Katedra za sociologiju, etiku i srodne discipline) Zaprešić
Datum i država obrane 2023-03-13, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Povijest umjetnosti Zaštita umjetničke baštine
Sažetak Ovaj rad najprije govori o fortifikacijskoj arhitekturi u Hrvatskoj, o valorizaciji fortifikacija te njihovoj upotrebi, nadalje govoriti će se o kulturnoj baštini i kulturnom turizmu općenito, a kasnije se na to nadovezuje i fortifikacijska kultura te primjeri iste. Radi preglednosti izdvojeno je svega nekoliko znamenitosti koje su na UNESCOvoj listi te njihovoj ulozi u današnjem vremenskom razdoblju i zašto izgledaju ovako kako izgledaju danas. Prikazana je i uloga utvrda danas, kada se više ne koriste za svoju izvornu namjenu, već su drastično preinačene kako bi služile kao park, perivoj, cesta – parkiralište, te brojne službe i ustanove. Može se zaključiti da su zadarske utvrde i ostale spomenute znamenitosti značajan element kulturne baštine, intrigantne i različite od fortifikacija drugih gradova po svojoj uklopljenosti u moderne dijelove grada. No, odgovornost je onih koji čine turističku ponudu grada da utvrde kvalitetno izlože i plasiraju određenom dijelu potražnje posjetitelja - zainteresiranima za kulturne sadržaje i urbani turizam. Nadalje, inovativnim idejama potrebno je stvoriti autentično iskustvo za turiste prilikom obilaska utvrda, kako bi posjetitelji upamtili te utvrde i tu destinaciju u moru raznovrsne turističke ponude, te kako bi svima ispričali svoja pozitivna iskustva iz destinacija, koja je često najbolji marketing destinacije. Naravno, to je moguće samo ako svi akteri u turističkoj ponudi surađuju i razmjenjuju iskustva, a turizam se razvija tako da i posjetitelji i domaćini budu zadovoljni donesenim odlukama. Dakle, cilj ovog rada je objasniti kroz primjere što je fortifikacijska kultura i kako se njome upravlja u Hrvatskoj. Kroz nekoliko poglavlja u radu se objasnilo što je kulturna baština i kako se ona klasificira, što je kulturni turizam, nakon toga se dotiče sama tema ovog rada: to su dakle, fortifikacijski sustavi općenito i oni u Hrvatskoj, nakon toga slijede primjeri istih. Nadalje, slijedi fortifikacijska arhitektura te povijest i umjetničke karakteristike utvrda u Šibeniku i Zadru. Zadnje poglavlje u radu pojašnjava upravljanje navedenim utvrdama.
Sažetak (engleski) This paper first talks about fortification architecture in Croatia, valorization of fortifications and their use, furthermore we will talk about cultural heritage and cultural tourism in general, and later it is followed by fortification culture and examples of the same. For the sake of transparency, only a few sights that are on the UNESCO list and their role in today's time period and why they look the way they look today have been singled out. The role of fortifications today is also shown, when they are no longer used for their original purpose, but have been drastically changed to serve as a park, park, road – parking lot, and numerous services and institutions. It can be concluded that Zadar fortresses and other mentioned sights are a significant element of cultural heritage, intriguing and different from the fortifications of other cities in their incorporation into modern parts of the city. However, it is the responsibility of those who make the tourist offer of the city to determine the quality exhibit and place a certain part of the demand of visitors - interested in cultural content and urban tourism. Furthermore, innovative ideas need to create an authentic experience for tourists when visiting forts, so that visitors remember these forts and that destination in the sea of diverse tourist offer, and to tell everyone their positive experiences from destinations, which is often the best marketing destination. Of course, this is possible only if all actors in the tourist offer cooperate and exchange experiences, and tourism develops so that both visitors and hosts are satisfied with the decisions made. Therefore, the aim of this paper is to explain through examples of what a fortification culture is and how it is managed in Croatia. Through several chapters, the paper explains what cultural heritage is and how it is classified, what is cultural tourism, after that the topic of this paper is touched upon: these are fortification systems in general and those in Croatia, followed by examples of the same. Furthermore, it follows the fortification architecture and the history and artistic characteristics of the fortresses in Šibenik and Zadar. The last chapter in the paper explains the management of these fortifications.
Ključne riječi
fortifikacija
kulturna baština
UNESCO
mlečani
turizam
Ključne riječi (engleski)
fortification
cultural heritage
UNESCO
Venetians
tourism
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:129:654270
Studijski program Naziv: Poslovanje i upravljanje Vrsta studija: stručni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (bacc. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-06-06 07:48:27