Abstract | U doba u kojem su mrežne tehnologije i internetski servisi omogućili trenutačan pristup ogromnoj količini informacija koje se lako stvaraju, dijele i komentiraju, sve je teže pronaći kvalitetne i istinite informacije. Informacije dolaze iz različitih izvora, a česta je pojava informacija o istoj temi različitog sadržaja. Digitalni sadržaj, bez obzira radi li se o tekstu, slici, audio ili video zapisu, lako se može izmijeniti i tako zavarati publiku. Točne informacije vjerno opisuju stvarno stanje predmeta, događaja, pojave ili procesa i mogu se provjeriti, dok netočne informacije daju pogrešnu, lažnu sliku događaja, procesa, predmeta ili pojave, nazivajući se dezinformacijama. Dezinformacije se pojavljuju u različitim oblicima u medijskom prostoru, a najčešći oblik su lažne vijesti. One predstavljaju veliki i globalni problem koji zahtijeva pažnju i napore za smanjenje njihovog širenja. Važno je naučiti razlikovati istinite informacije od lažnih, što se može postići samo stalnim obrazovanjem i razvojem medijske pismenosti. Ovaj rad definira pojmove i vrste informacijskih poremećaja, lažnih vijesti, njihov način širenja, prepoznavanja i suzbijanja, kao i analizira potrebu stalnog obrazovanja posebno mladih kako bi se suzbile lažne vijesti. Što se može postići jedino kontinuiranim educiranjem i razvojem medijske pismenosti. U ovom radu definirani su pojmovi i vrste informacijskih poremećaja, lažnih vijesti, njihovog načina širenja, prepoznavanja i suzbijanja kao i analiza potrebe stalnog educiranja osobito mladih u cilju njihova suzbijanja. |
Abstract (english) | In an age where network technologies and Internet services have provided instant access to a huge amount of information that is easily created, shared and commented on, it is increasingly difficult to find quality and true information. Information comes from different sources, and the appearance of information on the same topic with different content is frequent. Digital content, whether it is text, image, audio or video, can easily be altered to mislead the audience. Accurate information faithfully describes the actual state of an object, event, phenomenon or process and can be verified, while inaccurate information gives a wrong, false picture of an event, process, object or phenomenon, called misinformation. Disinformation appears in different forms in the media space, and the most common form is fake news. They represent a large and global problem that requires attention and efforts to reduce their spread. It is important to learn to distinguish true information from false information, which can only be achieved through constant education and development of media literacy. This paper defines the concepts and types of information disorders, fake news, their way of spreading, recognition and suppression, as well as analyzes the need for continuous education, especially of young people, in order to suppress fake news. Which can only be achieved through continuous education and development of media literacy. This paper defines the terms and types of information disorders, fake news, their way of spreading, recognition and suppression, as well as an analysis of the need for constant education, especially of young people, in order to suppress them. |