Abstract | Vanjsko – trgovinska djelatnost, a pogotovo izvoz je vrlo važan čimbenik za svaku tvrtku koja proizvodi odnosno izvozi vlastiti proizvod ili izvozi proizvode drugih proizvođača. 1Da bi se mogao realizirati uvoz potrebno je izvoziti. Izvoz proizvoda od velike je važnosti za državu, a ne samo za proizvođača, odnosno izvoznika. Od izvoza država dobiva devizni priliv što je vrlo važno za dobivanje kredita, razvoj industrije, tehnologije, znanosti, obrazovanja, promet i veze. U svakom izvoznom i uvoznom poslu ključna osoba koja koordinira promet, prijevoz robe od krajnjeg proizvođača do krajnjeg korisnika je špediter. On omogućava da se premoste kilometarske barijere, pravilnim izborom prijevoznog sredstva, osiguranja te općenito brigom za robu dok ona ne dođe do svog krajnjeg cilja kojeg je nalogodavatelj odredio. Ta zadaća nije niti jednostavna niti bez rizika. Zato je potrebno da špediter savršeno poznaje zakonske propise svoje zemlje i zemlje u koju se roba otprema, da poznaje klauzule, te da posjeduje dobre veze sa prijevozničkim poduzećima, osiguravateljskim kućama, brodarskim agentima, bankama, carinskim ispostavama i ostalim sudionicima izvozno – uvoznog posla. U Hrvatskoj danas postoji cijeli niz špediterskih kuća koje se bave organizacijom cjeloukupnog transporta, ali postoje i manji špediteri koji organiziraju i specijalizirani su samo za određeni vid transporta. Danas, u uvjetima sve veće konkurencije opstaju samo oni koji su dovoljno fleksibilni da se prilagode kretanjima na tržištima, a to znači da špediterska strategija treba anticipirati i buduće događaje. Klasična špedicija sve više i u najrazvijenijim državama svijeta postaje stvar prošlosti jer je neprijeporna činjenica o prerastanju velikih špediterskih tvrtki u svojevrsne logističke operatore, koji sve više, kao proizvođači logističkih usluga, koordiniraju, organiziraju i/ili izvršavaju sve aktivnosti u logističkim procesima. Suvremeni špediteri prisiljeni su širiti ponudu špediterskih usluga nastojeći koordinirati, organizirati i obavljati sve aktivnosti unutar logističkih sustava. U tom će kontekstu morati osigurati da svaka vrsta robe, bilo kakve kakvoće i količine dođe na traženo mjesto, u traženo vrijeme, udovoljavajući sve zahtjevnijim potrebama i preferencijama korisnika usluge. Upravo iz tog razloga jedina je perspektiva klasične špedicije poslovanje na logističkim principima, uz odgovarajuću razinu kvalitete širokog spektra usluga koje se korisniku nude „u bilo koje vrijeme, na bilo kojem mjestu“. |
Abstract (english) | Foreign trade and especially export is a very important factor for any company that manufactures or exports its own product or exports products of other manufacturers. In order for the import to be realized, it is necessary to export it. Exporting products is of great importance to the country, not just to the manufacturer or exporter. From export, the state receives foreign exchange inflow, which is very important for obtaining foreign loans, development of industry, technology, science, education, transport and communication. In each export and import business, the key person who coordinates the transport, ie transport of goods from the end producer to the end. The user is the freight forwarder. It allows the mileage barriers to be overcome, through the proper choice of means of transport, insurance and, in general, the care of the goods until they reach their ultimate destination set by the originator. This task is neither simple nor risk-free. Therefore, it is necessary for the freight forwarder to be fully aware of the legal regulations of his country and the country to which the goods are shipped, to know the clauses, and to have good relations with transport companies, insurance companies, shipping agents, banks, customs offices and other participants in the export - import business. There are a whole range of freight forwarders in Croatia today that deal with the organization of the entire transport, but there are also smaller freight forwarders who organize and specialize in only a certain type of transport. Today, in an environment of increasing competition, only those who are flexible enough to adapt to market trends survive, which means that the freight forwarding strategy should anticipate future events as well. Classic shipping is increasingly becoming a thing of the past in the most developed countries of the world as it is an undeniable fact that large shipping companies grow into some kind of logistics operators, which increasingly, as manufacturers of logistics services, coordinate, organize and / or perform all activities in logistics processes. Modern freight forwarders are forced to expand the range of freight forwarding services in an effort to coordinate, organize and perform all activities within the logistics systems. In this context, they will need to ensure that each type of goods, of any quality and quantity, arrives at the required place at the required time, meeting the increasingly demanding needs and preferences of the service users. It is for this reason that the only prospect of classic freight forwarding is to operate on logistic principles, with the appropriate level of quality of the wide range of services offered to the user "anytime, anywhere". |