Abstract | U današnje su doba na suvremenim tržištima korporacije postale jako važan sudionik. Vidimo da poduzeća koja učinkovito i kvalitetno posluju imaju i učinkovito korporativno upravljanje, odnosno kvalitetan menadžment. Svakim danom svjedočimo osnivanju sve većeg broja društava koja pokreću naš moderan svijet. Proizvodi se sve više dobara, pružaju se razne tržišne usluge, dolazi do uspostavljanja novih trendova i postavljanja novih granica, te je slijedom toga potrebno pronaći najbolji mogući sustav nadzora i kontrole. Tako dolazimo do razloga za postojanje korporativnog upravljanja, a da bi razumjeli što je korporativno upravljanje, bitno je poznavati funkcioniranje poduzeća. Poduzeće kao samostalna gospodarska grana za primarni cilj ima stjecanje dobiti. Korporacija, najrazvijeniji oblik društva, je mehanizam utemeljen kako bi omogućio različitim skupinama da doprinose kapital, ekspertizu i rad, a sve zbog povećavanja koristi za svakoga od njih. Budući da korporativno upravljanje podrazumijeva „skup odnosa između menadžmenta, odbora, dioničara i interesno-utjecajnih skupina poduzeća i definira okvir za postavljanje ciljeva i određivanje sredstava za postizanje tih ciljeva te praćenje izvedbe i djelotvornosti poduzeća“ (Tipurić i suradnici, 2015:9), od iznimne su važnosti mehanizmi kojima se postiže kontrola. Iz tog razloga djeluju i postoje vanjski i unutarnji mehanizmi korporativnog upravljanja.
Podravka d.d. osnovana je u Republici Hrvatskoj i danas ju ubrajamo u najuspješnije kompanije u industriji koja posluje na svim kontinentima. Podravku potrošači ne prepoznaju isključivo po brandu Vegeta, nego i brojnim drugim brandovima: Lino, Dolcela, Eva, Kviki, Fant, itd. Podravka iznimno dobro reagira na razne tržišne promjene, ponekad i prije nastalih promjena. Kao temeljnu odrednicu postavila je inovativnost na kojoj bazira svoj dugoročni održivi rast. Vizija Podravke glasi: „biti vodeća prehrambena kompanija po znanju, odnosu s potrošačima i prihodima među kompanijama sa sjedištem u regiji Jugoistočne, Centralne i Istočne Europe te farmaceutska kuća koja prepoznatljivim partnerskim pristupom ostvaruje više“ (Podravka d.d., Prospekt, 2006:26) dok je njena misija „stvaranje visokokvalitetnih proizvoda s markom koji osvajaju povjerenje klijenata i potrošača“ (Podravka d.d., Prospekt, 2006:26). Okolina poduzeća kompleksan je pojam, dok je analiza eksterne okoline sredstvo preživljavanja na tržištu. Poduzeća trebaju biti upoznata sa svojim prilikama i prednostima, čiji utjecaj trebaju jačati, prihvaćati sve dane prilike, kao i prijetnjama i slabostima čiji utjecaj treba svesti na minimum i ne dopustiti da prijetnje iz okoline negativno utječu na njihovo poslovanje. |
Abstract (english) | Nowadays, corporations have become a very important participant in modern markets. We see that companies that perform their business efficiently and with quality also have effective corporate governance, i.e., quality management. With each day we witness the founding of an increasing number of aspects that drive our modern world. With more and more manufactured goods, various market services are provided, new trends are established, and new boundaries are set, and consequently it is necessary to find the best possible system for supervision and control. Thus, we come to the cause for the existence of corporate governance, and for us to understand what corporate governance is, it is important to know the operating of the company. As an independent industry, the company’s primary goal is attaining capital. A corporation, the most developed form of business, is a mechanism established to enable different groups to contribute capital, expertise, and work, and all for the purpose of increasing the gains for each of them. Since corporate governance involves "a set of relationships between management, boards, shareholders and stakeholders of the company and defines a framework for setting goals and determining the means to achieve these goals and overseeing the performance and effectiveness of the company", mechanisms for control are of great significance. For this reason, external and internal corporate governance mechanisms operate and exist.
Podravka p.l.c. was founded in Croatia and it is one of the leading companies in the industry on all continents. Consumers recognize Podravka not solely by the brand Vegeta, but also by numerous other brands: Lino, Dolcela, Eva, Kviki, Fant, etc. Podravka responds extremely well to various market changes, sometimes even before the changes in market take place. Innovation is the fundamental indication on which the company bases its long-term sustainable growth. Podravka's vision is: "to be the leading food company in terms of knowledge, customer relations and revenue among companies based in the regions of South East, Central and Eastern Europe as well a pharmaceutical company that achieves more with a recognizable partnership approach" while its mission is to "create high quality branded products that win the trust of customers and consumers." Surrounding of the company is a complex concept, while the external surrounding analysis is the mean for persistence in the market. Companies should be aware of their opportunities and strengths whose impact should be strengthened, accept all presented opportunities as well as threats and weaknesses whose impact should be reduced and to not allow threats from the environment to adversely affect their business. |